Podľa čoho spoznáte detský knižný brak

Sama som neverila, ako veľmi sa dá pokaziť detská knižka. Ale ide to pomerne ľahko a vy to konieckoncov prekuknete. Nech sa páči, zopár tipov.

Počnúc prvým dieťaťom presedláte na literatúru, kde sa počet znakov rovná Hugovým prvým trom vetám. To je však ešte len umenie vtesnať to hodnotné a poučné do dvoch veršíkov! By ste sa čudovali, aké je to ťažké! Teda ja to osobne nepoznám, nič pre deti som ešte nenapísala. Ale prečítali sme kadečo a nie som spokojná, kam tento svet speje.

Ok, tak preháňam. Chcem však len toľko, že v kníhkupectve musíte dlho bádať, aby ste vybrali pekné básničky, ktoré majú hlavu, pätu a aj obstojné telo. Ak teda hovorím o knižkách tak do 4 rokov, hlavne tých úplne najmenších.

Rodič či prarodič je niekedy veľmi pomätený tvor a ja sa mu možno ani nečudujem. Na policiach toho vidí toľko, že vyberá intuitívne a až po čase zistí, aký brak má doma naskladnený (vlastná skúsenosť). V tom knižnom ošiali sa snaží kúpiť maximálnu hodnotu – veľa obrázkov, textu, ľudovej tradície, vzdelania a neviem čoho ešte. Omyl.

Nedajte sa zlákať farebným morom knižiek a vyberajte umne. Ja som sa naučila odkladať naspäť dielka podľa týchto bodov:

Názov
Moje najkrajšie rozprávky. Alebo Prvá veľká knižka o psíkovi a mačičke. No koniec, takéto názvy už neberiem ani do ruky. Presný príklad knižky, ktorá zláka rodičov na zaručené pozdvihnutie inteligencie ich dietok. Vraj to bude o všetkom. A napokon je to o ničom.

Rýmy
Úplne vám stačí pozrieť si, s čím knižka rýmuje niektoré základné zvieratká. Ak nájdete kombináciu niektorých z týchto rýmov, odkladajte knižku ihneď.

Mačkový rým
„Klbôčko je dobrá hračka, / to vám povie každá mačka“



Kohútí rým
„Kikirikí spieva kohút, / ráno je ho hlasno počuť“

 Prasací rým
„Ráno toto prasa / v blate vyváľa sa"

Všetko v jednom
Básničky, rozprávky, zvuky...Všetko v jednom je takmer vždy zlá voľba, obyčajný mačkopes. Mali sme knižku, ktorá sa tvárila ako tablet pre deti – na bokoch tlačidlá so zvukmi zvierat a v strede sa listovalo. Tiež sa držali zásady „dajme tam všetko, najlepšie celú farmu v jednej maštali“. Bliakalo to ako pojašené a brak strašný.

Čím hrubšie, tým lepšie
Knižka, ktorá má deťom povedať, že existuje nejaké zvieratko, ktoré sa nejako správa, nemusí byť hrúbkou Vojna a mier. To si len my rodičia niekedy myslíme, že hrubšou knihou budú deti viac vedieť. Trt makový, len sa tam omieľa dokola to isté.




Ilustrácie alebo zvierací styling
Myslíte, že 1,5 ročné dieťa z okuliarov na sove vyčíta, že je múdra? Ja myslím, že nie.  Prosím, ilustrátori, neobliekajte aspoň v leporelách tie chúďatá!



Hoci by si jeden myslel, že podsúvaním tých krajších (hodnotnejších) knižiek vycibríte už v útlom veku vkus svojho potomka, netešte sa. Naše si zatiaľ vyberajú všetko, aj tie čudné knihy, čo im sem-tam nosia tety zo štvrtého kolena a suseda prababky z vedľajšieho vchodu.

Máme na pultoch však aj dosť pekných dielok. Tie som vybrala zase podľa týchto znakov.

Komentáre